My First Time: Baking Solo

There is a reason why I’m posting this when Fatboybakes not in the country. I figured if he gets to read this, he’ll be too calm to bother since he’s on holiday and this would probably blow over by the time he returns as well. You’ll see why soon.

As you may have read, I’ve attended Ah Pa’s inaugural baking class last month. So, I thought it was about time I put my new found knowledge to test. I aimed to make the easiest recipe from the class: The Flourless Chocolate Molten Cake. “How hard can it be?” I thought. After all, if our beloved fat baker can do it effortlessly, I’m sure I can too. He has even once said that the Force was strong in me. I’m invincible! Or so I thought.

Molten-less Choc Cake

Everything actually started out nicely. It was until the part when the sugar wouldn’t dissolve after a good 35-minutes of stirring, that I suspected something was awfully wrong. Turned out I’ve used the wrong choice of sugar. Coarse instead of caster. Lesson learned – always read the labels properly!  So, I threw the “grainy” version out and started a new pot. Only problem now, I was left with enough cooking chocolate to either make the cake or the ganache filling. I decided on making the cake and replaced the ganache with Nutella instead. Another valuable lesson learned –  never be a smart Alec! The Nutella didn’t melt one bit. Damn. I was stuck with a dozen super dense un-molten-able choc cakes.

Not bad for a first timer, right? Maybe I should have paid more attention in class rather than play photographer that morning. Hmmm… or maybe I need to enroll myself into FBB’s up-coming class this October. I reckon it is time for a refresher. Wanna join? Don’t worry, he’s a good teacher. I just happen to be a monkey in class. Then again that’s pretty much hanging on the fact if Ah Pa hasn’t disown or banish me after reading this nightmare of a post.

While I can only dream of the day when alilfatmonkey can finally bake (Note to self: make something McCutie can consume!), let me share a few pointers from my experience here with all the baking virgins wanting to take the plunge for the first time:

1. Safety first. Always practice using proper equipments and wear protective gears.

2. Don’t have too-high expectations. I was told that baking generally improves as you get to know your cakes and become more comfortable with them. So don’t feel pressured to make your first bake the best ever, because this is just the first of many.

3. Breathe. First-time bakes can be tense and nerve-wracking, not to mention painful sometimes. Taking long, deep breaths can help you relax and let go.

4. Don’t forget to enjoy. All the stuff that leads up to baking – learning, shopping, preparing – is part of the baking experience; it’s not just about the cake. Just relax and enjoy every bit of the process.

5. Don’t expect to have an orgasm. Of course, it’s great if you do. But, most bakers don’t climax the first few times making their cakes. Orgasms come with a sense of comfort and specific knowledge of baking, and that takes time. If it fails the first time: try, try, try and try harder next time.

***

Click HERE to view more pictures from my Flickr gallery

16 Responses to My First Time: Baking Solo
  1. Sean
    September 29, 2009 | 5:00 pm

    hey, this is great! can i order a cake from u? i assume u'll charge a cheaper price than fbb. i'd like a chocolate avocado cake … here's the recipe online to make it easier. http://www.notquitenigella.com/2009/09/18/chocolate-avocado-cake-with-avocado-buttercream/
    thanks! no pressure! ;)

  2. Life for Beginners
    September 29, 2009 | 11:43 pm

    "… most bakers don’t climax the first few times making their cakes. Orgasms come with a sense of comfort … and that takes time. If it fails the first time: try, try, try and try harder next time."

    I just had disturbing images of FBB and the Just Heavenly Boys trying very hard to, uhm, reach their sense of comfort while baking. LOL

    P.S. Devil and I don't mind being your guinea pigs till you perfect your confections for McCutie! :D

  3. "Joe" who is constantly craving
    September 30, 2009 | 1:26 am

    tats y i usually play it safe, call ah Pa "ah Pa, me need cake, can ar?"

  4. ah pa
    September 30, 2009 | 3:12 am

    guffaw ah boy. Hilarious. My first comment from new phone. Burst out laughing. Cant see entire comic on the small screen.

  5. Nic (KHKL)
    September 30, 2009 | 4:19 am

    i think it's a good first attempt la. still edible, right? u shd see my kek batu or bubur kek. flies oso dun wanna go near..haha.

    bake more and share with me..hehehe

  6. thule a.k.a leo
    September 30, 2009 | 7:31 am

    hmmm.. ur ah pa didn't blow his blood veins :P that's good enough!
    maybe baking is just not in your blood.. lol! but practice makes perfect right?? gambateh!

  7. PureGlutton
    September 30, 2009 | 7:42 am

    This is so hilarious… haha! and the pics+comments so cute! You have soooo inspired me… I feel like rushing home to bake a cake now! :-P

  8. Allan Yap & Nigel A. Skelchy
    September 30, 2009 | 11:29 am

    did you melt sugar AND chocolate for 35 minutes?

  9. qwazymonkey
    September 30, 2009 | 2:33 pm

    Sean: Sure. U wait long long ok?

    LFB: Take your head out of the gutter ok? And you've not had enough of food poisoning yet?

    Joe: Well that has always been my believe too. But can't blame me for wanting to walk in his shoes too

    AhPa: Wah so honoured! Hope I didn't spoil your vacation mood.

    Nic: Well yeah, thanks to my colleagues who were brave enough to finish all of them.

    Thule: I know! what a relieve right?

    PG: yeah, share with us when you're done k? LOL

  10. qwazymonkey
    September 30, 2009 | 2:34 pm

    Allan & Nigel: Thanks for ya tips! Now I've learned to melt sugar first before the chocs! *hugs*

  11. chiselstone
    September 30, 2009 | 3:51 pm

    OMG and there I was wondering what in the world was that frothy white thing on top… Eeew!

    Kek-cawan Solo
    Gula jangan salah beli
    Kalau sudah tak jadi
    Masih boleh panggil FBB

    P/S: The word is 'invincible' :P
    (OMG I inherited English Teacher genes, after all)

  12. Vivien
    October 2, 2009 | 5:48 am

    craving for chocolatey stuff now, anyway, will coarse and castor sugar make much difference :\

  13. boo_licious
    October 2, 2009 | 3:15 pm

    hilarious post abt climaxes and etc! Must admit I nvr saw baking as related to orgasms until you mentioned it. Nvr mind, first time unlucky, am sure you'll get it right the nxt time.

  14. qwazymonkey
    October 2, 2009 | 5:06 pm

    Chiselstone: Boleh berpantun lagi. Thanks Eng teacher!

    Vivien: Castor sugar dissolves alot faster compared to coarse and is what most recipe recommends, unless stated otherwise

    Boo: Keeping my fingers crossed that I'll get lucky next time.

  15. CUMI & CIKI
    October 4, 2009 | 10:11 am

    But I ALWAYS expect to have a NO.5

    That's why I don't bake.

  16. rokh
    October 6, 2009 | 1:30 pm

    there is always 'the first time' for everyone! :) i had hard rock muffins the first time haha